Dave Elman - Hypnose Vereniging Nederland

Dave Elman

DIRECTE HYPNOSE; DAVE ELMAN

Binnen de Hypnose en Hypnose therapie zijn 2 grote stromingen te onderscheiden. De Directe en de Indirecte.

De grondlegger van Directe Hypnose is Dave Elman (6 mei 1900 – 5 december 1967). Dave werkte als radiopresentator, songwriter en was zeer bedreven in de Showhypnose en Therapie.

Dave Elman had als standpunt dat de diepte van de Hypnose een belangrijke voorwaarde is voor de effectiviteit van de behandeling. Zijn (Indirecte Hypnose) tegenhanger hierin was Milton Erickson die van mening was dat de diepte minder belangrijk was. Uiteraard botste deze mening regelmatig tussen de heren.

Feit is dat bij Directe Hypnose zeer snelle resultaten worden bereikt, vaak al binnen 1-2 sessies. De reden hiervoor is dat, doordat men naar een diepe Hypnose gaat de Kritische Factor (deel van het bewustzijn dat als een soort filter werkt) dan minder actief is en suggesties/de gewenste veranderingen sneller en beter geaccepteerd worden door het onderbewustzijn. De direct gegeven suggesties worden daarna door het onderbewustzijn voor waar aangenomen en opgevolgd.

Uiteraard is de diepte die bereikt wordt in een eerste sessie voor iedereen anders. We reageren immers ook allemaal anders op diverse situaties. Hypnotiseurs en Hypnotherapeuten zullen hierop tijdens de sessie ook anticiperen en verder verdiepen voor een optimaal resultaat.

Hypnose Vereniging Nederland onderscheidt zich van andere verenigingen doordat de door haar geaccrediteerde opleidingen zich kenmerken door Directe Hypnose te leren die gebaseerd en geïnspireerd is op het werk van Dave Elman.

Bekijk hier de lijst van aangesloten Hypnotherapeuten bij HVNL